2014. április 25., péntek , Márk

1055 Bp., Szalay u. 10–14.

Tel.: (+36-1) 235-7200

Fax: (+36-1) 235-7202

magyar english
Elfelejtett jelszó

Intézeti folyóiratok

Köznevelés
Új Pedagógiai Szemle
Educatio
Könyv és nevelés
Kattintson ide a rendeléshez!
Segédanyagok -Hogyan legyünk Ökoiskolák?- >> Energia, Épület, Infrastruktúra

Komposztáló kas, avagy építsd meg a saját veteményesed!

2011. május 26.
A komposztáló kas ötlete Gyulai Iván ökológustól származik, aki a gömörszőlősi oktatóközpontban már számos egyetemistának és érdeklődőnek bemutatta ezt az univerzális megoldást. Ez a kasfonással készülő praktikus építmény egyaránt alkalmas a konyhai-, és a kerti zöld javak komposztálására, magas ágyás készítésére, illetve melegágyásként is tökéletesen funkcionál!

Energia körséta az iskolában

2009. december 01.
Könnyen használható jegyzőkönyv, mely segít a diákokkal együtt feltérképezni az épületben uralkodó állapotokat.

GAIA-HÁZ iskola

2009. november 03.

„Ha a mezőn utolér az alkony, oszt szögény fejednek nincs hova lönnöd, kuporoggy lé, magad

körül körbe, mind a tíz ujjaddal vagy a bicskáddal kapard ki a fődet, amég belegömbölyödve,

akár a csikasz, nem láccol ki belűle. Aztán vágj egy kéve nádat, oszt sorjába állícsd a gödör

szélire. Csatold le a derékszíjadat, oszt kösd át fönt a nád kontyát, hogy szét ne hulljon. Huzd

lé a nadrágodat, amit elűl akassz a bejáratra. Takarózz a kabátodba! Möglátod, hogy nem vösz

mög az isten hidege.”(1)

Hát ilyen könnyű dolog a házépítés? Vagy mégse?

(1) Kunkovács László: Ősépítmények. Kós Károly Alapítvány – Örökség Könyvműhely,

Budapest, 2000. 3.o.

 

Az energia és a detektívek

2009. november 03.

Az általános iskolások nagyon kis hányadát teszik ki azok a gyerekek, akik az energia,

energiahatékonyság, energiatakarékosság szavak hallatára fellelkesülnek, és ellenállhatatlan

vágyat éreznek arra, hogy belevessék magukat egy ilyen projektbe. Pedig a környezeti nevelés

igen fontos területe, a környezettudatos magatartás alapvető eleme a tudatos, energiatakarékos

szemlélet kialakítása. Ráadásul hatalmas témakörről van szó, hiszen tágabb értelemben véve az

ember saját energiáival való hatékony gazdálkodástól kezdve, a vízzel, elektromossággal,

gázzal, kőolajszármazékokkal való takarékosságon keresztül, az atomenergia, a megújuló

energiaforrások térhódításának szükségességéig minden beletartozik.

A következő néhány oldalon arra vállalkozom, hogy a felsoroltak közül csupán a fűtési

energiával foglalkozzam, az ésszerű takarékoskodás szemléletének kialakítására adjak néhány

ötletet, amelyet jól lehet alkalmaznia a vízfogyasztás és a világítás esetében is.

Iskolabüfé

2009. november 03.

A környezetbarát iskolai büfé alapelvei és szempontjai:

Energia kicsiben, nagyban Az Energia Klub oktatási segédanyagai

2009. október 11.

A környezettudatos gondolkodás, a környezetért érzett felelősség kifejlesztése a gyermekkorban kezdődik, s ebben a környezeti nevelőknek, tanároknak döntő szerep jut. Ők azok, akik hivatásszerűen átadják mindazt a tudást, amivel a felnövekvő nemzedékek képesek lesznek megőrizni a környezet- és a természet értékeit. A környezetvédelem kulcskérdése az energetika, hiszen energia mindenhez szükséges. S ma már a legtöbb ember számára nyilvánvaló, hogy az energiaszektor elképesztő mennyiségű szennyezőanyagot bocsát ki, nagymértékben rontva ezzel környezetünk állapotát. Köztudomású az is, hogy a klímaváltozás egyik legfontosabb oka, az ipari tevékenységgel, közlekedéssel együttjáró CO2 kibocsátás. Az Energia Klub Környezetvédelmi Egyesület mindezt felismerve évek óta oktatási segádanyagok készítésével is foglalkozik. Ezek elsősorban a 12-18 éves korosztálynak készültek, de az őket tanító szaktanároknak, környezeti nevelőknek is segítséget nyújtanak a fenntartható energiagazdálkodás témakörében. Oktatási anyagainkat környezetvédelmi oktatóközpontoknak, erdei iskoláknak is ajánljuk, vagyis minden olyan helyen kitűnő segédeszközökként használhatók, ahol a gyerekek tanórán kívüli foglalkozások, környezetvédelmi szakkörök keretében ismerkednek a környezettudatos gondolkodással .

--------

A honlapon található tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést azonban kifejezetten megtiltja.